Skip to content Skip to footer

Algemene voorwaarden DRTI


ARTIKEL 1 – DEFINITIES EN WERKINGSSFEER

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en Overeenkomsten waarbij DRTI diensten van welke aard en onder welke benaming dan ook aan een Opdrachtgever levert.
  2. Op eigen handelsvoorwaarden, afwijkende of aanvullende bedingen kan door Opdrachtgever slechts een beroep worden gedaan, indien en voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk door DRTI zijn aanvaard.
  3. Deze algemene voorwaarden betreffen voorwaarden in de zin van art. 6:231 e.v. BW. Van deze voorwaarden afwijkende afspraken c.q. bedingen zijn voor Opdrachtnemer slechts bindend voor zover deze door haar schriftelijk of per e-mail zijn bevestigd.
  4. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
    • Inspecteur: de persoon die in opdracht van DRTI de Werkzaamheden bij/voor Opdrachtgever verricht;
    • Opdrachtnemer: DRTI, een onderneming die is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder inschrijfnummer 92647219, gevestigd/kantoorhoudend is te Maartensdijk, aan de Dorpsweg 64, 3738 CG en die telefonisch bereikbaar is via +31 6 222 288 09 en digitaal via drti.nl en info@drti.nl;
    • Opdrachtgever: de (rechts-)persoon die Opdrachtnemer opdracht verstrekt om werkzaamheden te verrichten, e.e.a. zoals voorzien bij de Overeenkomst;
    • Overeenkomst: de afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer over de door Opdrachtnemer uit te voeren werkzaamheden;
    • Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk;
    • Rapportage: een schriftelijk of elektronische document waarin door Opdrachtnemer wordt gerapporteerd over haar bevindingen tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden;
    • Tarievenlijst: Een bij de offerte en/of opdrachtbevestiging gevoegde lijst met de kosten voor de Werkzaamheden;

ARTIKEL 2 – AANBIEDING EN ACCEPTATIE

  1. Alle offertes en prijsopgaven (ook op internet) die door of vanwege DRTI zijn gedaan, zijn vrijblijvend.
  2. Een Overeenkomst komt uitsluitend tot stand nadat DRTI een opdracht schriftelijk of per email heeft bevestigd, dan wel nadat DRTI geheel of gedeeltelijk een opdracht in uitvoering heeft genomen.
  3. Opdrachtgever dient DRTI bij het geven van de opdracht te voorzien van alle hem bekende informatie met betrekking tot tekortkomingen en gebreken dan wel gebreken die hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn. In het geval dat aan DRTI de opdracht wordt gegeven tot het leveren van een energielabel of tot het opmaken van een bouwkundige keuring, dan verplicht Opdrachtgever zich DRTI te voorzien van alle relevante en informatie die nodig is voor een correcte uitvoering van de opdracht.
  4. Indien DRTI op grond van de beschikbare informatie er niet van overtuigd is dat DRTI de opdracht zal kunnen uitvoeren, deelt DRTI de Opdrachtgever schriftelijk of per email mee dat er eerst een vooronderzoek dient plaats te vinden vóór dat DRTI de feitelijke opdracht kan starten.
  5. Indien of nadat DRTI een offerte aan Opdrachtgever heeft uitgebracht, of nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, blijkt dat de informatie of de feiten op basis waarvan DRTI de offerte heeft uitgebracht of de Overeenkomst tot stand is gekomen niet overeenstemmen met de werkelijkheid, is DRTI gerechtigd om van de uitvoering van de Werkzaamheden af te zien, dan wel de Overeenkomst per direct te beëindigen. DRTI zal hiervoor nimmer tot enige schadevergoeding of compensatie gehouden zijn. Indien de beëindiging van de Overeenkomst aan Opdrachtgever of diens vertegenwoordiger te wijten is, is Opdrachtgever aan DRTI een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen tarief.
  6. Indien de Opdrachtgever van oordeel is dat de opdracht niet correct zou zijn bevestigd, dan dient hij dat schriftelijk binnen drie kalenderdagen na datum verzending van de opdrachtbevestiging aan de DRTI te melden. Bij gebreke van een schriftelijke reactie binnen deze termijn wordt de Opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met de inhoud van de opdrachtbevestiging
  7. Aanvullende afspraken en/of door de Opdrachtgever gewenste wijzigingen zijn slechts bindend wanneer deze schriftelijk door DRTI zijn bevestigd.
  8. Tarieven hebben betrekking op één huisnummer. In geval dat tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden blijkt dat meerdere huisnummers bestaan, dan zal per huisnummer een afzonderlijke Rapportage/Energielabel worden opgemaakt en zal Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd zijn per huisnummer. Deze vergoeding wordt vastgesteld op basis van de tarievenlijst.
  9. Wanneer Opdrachtnemer een tijdstip voor de uitvoering van de Werkzaamheden is overeengekomen, gelden deze tijdstippen als indicatief. In geen geval is Opdrachtnemer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van het feit dat een indicatieve aanrijdtijd niet wordt gehaald. Wanneer de aanrijdtijd met meer dan 30 minuten wordt overschreden neemt de Inspecteur contact op om het exacte moment van arriveren aan Opdrachtgever kenbaar te maken.
  10. DRTI is bevoegd om werkzaamheden door derden te laten uitvoeren, en ten aanzien van onderdelen van deze werkzaamheden de leiding eveneens aan anderen over te laten, zulks onverminderd de verantwoordelijkheid van DRTI voor de deugdelijke nakoming van de opdracht.
  11. DRTI is niet aansprakelijk voor gebreken aan zijn Rapportage, voortvloeiend uit gebreken of tekortkomingen en/of informatie welke Opdrachtgever bekend zijn dan wel hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn, en welke niet aan DRTI zijn medegedeeld.

ARTIKEL 3 – SPECIFIEKE BEPALINGEN OVER BOUWTECHNISCHE KEURINGEN

  1. De bouwtechnische keuring bestaat uit een globale, non-destructieve, visuele inspectie, gerelateerd aan het bouwjaar van het object en is een momentopname, waarbij uitsluitend gesignaleerde zichtbare gebreken of tekortkomingen worden gerapporteerd. De aard van het onderzoek brengt met zich mee dat er gebruik zal worden gemaakt van steekproeven, zodat niet kan worden gegarandeerd dat alle visueel waarneembare gebreken of tekortkomingen worden geconstateerd en in het rapport worden vermeld.
  2. De volgende zaken vallen in elk geval niet onder een bouwtechnische keuring:
    • controle of op basis van een bestek, tekeningen en/of een technische omschrijving voldaan is aan een (koop-) aannemingsovereenkomst;
    • controle van (niet gereinigde) beglazing;
    • controle van bodemgesteldheid of bodemkwaliteit (waaronder bodemvervuiling);
    • controle op noodzaak tot bodemsanering en opgave van (bodem-) saneringskosten;
    • controle of uitvoering van bouwtechnische en/of installatietechnische berekeningen en metingen;
    • controle en onderzoek van waterleidingen, gasleidingen, water- en/of gasinstallaties en overige installaties, waaronder, maar niet uitsluitend, elektrische installaties;
    • controle van grondoppervlakte en perceel grootte;
    • (gespecialiseerd) onderzoek van de staat van de fundering of constructie van een woning of aanbouw;
    • controle van geluidsisolatie, warmte-isolatie en woningisolatie, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
    • controle van dak en/of dakbedekking, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
    • indicatie van de waarde van een woning;
    • controle op noodzakelijke en/of verleende vergunningen van overheidswege, zoals bouwvergunningen e.d.;
    • controle op asbestverdachte of asbesthoudende toepassingen, tenzij specifiek een opdracht is gegeven voor een asbestinventarisatie;
    • controle op ondergrondse tanks;
    • verwijderen, verschuiven of anderszins wegnemen van afwerkingen, waaronder vloerbedekking, of onderdelen, teneinde achterliggende installaties en/of constructies te beoordelen;
    • hak-, breek- en sloopwerk in het kader van de keuring;
    • gedetailleerd bouwkundig
  3. Uitsluiting van funderingen onder het maaiveld. Deze voorwaarden hebben betrekking op de uitsluiting van inspectie- en rapportagewerkzaamheden met betrekking tot funderingen onder het maaiveld. Als bouwkundig inspecteur beperken wij ons tot de inspectie van bovengrondse onderdelen van de constructie.
    • Voor de toepassing van deze voorwaarden wordt onder “funderingen onder het maaiveld” verstaan: alle onderdelen van de fundering die zich bevinden onder het niveau van het omliggende terrein, inclusief maar niet beperkt tot paalfunderingen, betonfunderingen, kelderwanden en andere dragende structuren onder het maaiveld.
    • Als bouwkundig inspecteur zijn wij niet verantwoordelijk voor de inspectie, evaluatie of rapportage van de staat van onderhoud, gebreken of andere aspecten van de funderingen onder het maaiveld. Alle inspectiewerkzaamheden betreffende deze onderdelen vallen buiten de reikwijdte van onze diensten en dienen door de opdrachtgever te worden uitgevoerd of uitbesteed aan een gespecialiseerde derde partij.
    • Als bouwkundig inspecteur aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid voor schade, gebreken of vertragingen die voortvloeien uit problemen met de funderingen onder het maaiveld. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verzakkingen, scheuren, waterinsijpeling en structurele instabiliteit.
    • Eventuele schade aan bovengrondse structuren als gevolg van problemen met de funderingen onder het maaiveld is eveneens uitgesloten van onze aansprakelijkheid.
  4. Uitsluiting van onderdelen die onder de VvE vallen. Deze voorwaarden hebben betrekking op de uitsluiting van inspectie- en rapportagewerkzaamheden met betrekking tot onderdelen die onder de verantwoordelijkheid van de Vereniging van Eigenaars (VvE) vallen. Als bouwkundig inspecteur beperken wij ons tot de onderdelen die niet onder de VvE vallen.
    • Voor de toepassing van deze voorwaarden wordt onder “onderdelen die onder de VvE vallen” verstaan: alle gemeenschappelijke delen en zaken waarvoor de VvE verantwoordelijk is volgens de splitsingsakte, het splitsingsreglement en de relevante wet- en regelgeving. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, gevels, daken, dragende muren, algemene installaties, trappenhuizen, liften en andere gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen.
    • Als bouwkundig inspecteur zijn wij niet verantwoordelijk voor de inspectie, evaluatie of rapportage van de staat van onderhoud, gebreken of andere aspecten van de onderdelen die onder de VvE vallen. Alle inspectiewerkzaamheden betreffende deze onderdelen vallen buiten de reikwijdte van onze diensten en dienen door de VvE zelf te worden uitgevoerd of uitbesteed aan een gespecialiseerde derde partij.
    • Als bouwkundig inspecteur aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid voor schade, gebreken of vertragingen die voortvloeien uit problemen met onderdelen die onder de VvE vallen. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, structurele gebreken, functionele storingen en esthetische schade aan gemeenschappelijke delen.
    • Eventuele schade aan individuele eigendommen als gevolg van problemen met onderdelen die onder de VvE vallen is eveneens uitgesloten van onze aansprakelijkheid. Eventuele reparaties aan dergelijke schade dienen door de opdrachtgever en de VvE te worden gecoördineerd en bekostigd.
  5. DRTI zal haar werkzaamheden naar beste kunnen en wetenschap verrichten, doch geeft echter geen garanties met betrekking tot de verrichte onderzoeken en/of verstrekte adviezen.
  6. Opdrachtgever of diens vertegenwoordiger dient ervoor zorg te dragen dat het gebouw tijdens de inspectie voor DRTI toegankelijk is, en dat er een ongehinderde uitvoering van mogelijk is, evenals alle te inspecteren onderdelend waaronder zolders, kruipruimten e.d. Indien blijkt dat een object, ondanks gemaakte afspraken, niet toegankelijk is, of dat het object niet kan worden geïnspecteerd, is DRTI niet verantwoordelijk, c.q. aansprakelijk voor eventuele ontstane vertraging en/of schade van welke aard dan ook. Indien als gevolg hiervan een aangeleverde opdracht niet kan worden uitgevoerd, dan is hiervoor een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen inspectietarief.
  7. Ten behoeve van de bouwtechnische keuring worden de begane grondvloeren zonder technische hulpmiddelen visueel geïnspecteerd, recht onder het kruipluikdeksel indien het kruipluik aanwezig, redelijkerwijs bereikbaar is en geopend kan worden. Indien deze inspectie aanleiding geeft om nader onderzoek te doen en bij de inspectie minimaal nog één persoon aanwezig is, die als mangatwacht zal optreden, wordt de onderzijde van de begane grondvloer vanuit de kruipruimte geïnspecteerd indien de kruipruimte op eenvoudige wijze en onder goede omstandigheden en zonder gevaar toegankelijk is, dit in verband met veiligheid en Arbowetgeving. Voor alle inspecties is een droge kruipruimte en een vrije kruiphoogte van minimaal 0,50 meter vereist.
  8. Indien dit veilig kan, worden daken, goten, overstekken, etc. tot een maximale hoogte van ca. 5 meter (2 verdiepingshoogten) , staande op de ladder, visueel geïnspecteerd. Indien hoger gelegen elementen dienen te worden geïnspecteerd, kan dit uitsluitend met door de Opdrachtgever beschikbaar gesteld klimmateriaal dat voldoet aan de huidige wettelijke eisen, in goede staat van onderhoud verkerend en onder veilige omstandigheden, met inachtneming van de Arbonormen, dit uitsluitend ter beoordeling van DRTI.
  9. Indien tijdens een inspectie blijkt dat bepaalde objecten en/of gedeelten daarvan, die onder het bereik van het onderzoek vallen, zeer moeilijk en niet zonder gevaar bereikbaar zijn – al dan niet als gevolg van weersinvloeden – dan worden deze objecten en/of gedeelten daarvan niet geïnspecteerd. Hiervan wordt in de Rapportage melding gemaakt.
  10. Een bouwtechnische keuring is geen asbestinventarisatie. Indien tijdens de uitvoering van de keuring asbestverdachte of asbesthoudende toepassingen waargenomen wordt, dan zal DRTI hiervan melding doen. Dit, zonder hiertoe een verplichting op zich te nemen om visueel waarneembaar asbest verdacht materiaal te melden. Aanwezigheid van asbesthoudende of asbestverdachte toepassingen kan door middel van een bouwtechnische keuring niet worden uitgesloten. DRTI aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het geval er onverhoopt toch sprake zou zijn geweest van visueel zichtbare asbestverdachte of asbesthoudende toepassingen.
  11. De objecten worden door DRTI, in het kader van de rapportage, visueel gecontroleerd respectievelijk geïnspecteerd. De zichtbare onderdelen worden beoordeeld op hun functionaliteit en kwaliteit. Voor die onderdelen die niet visueel te inspecteren zijn, kan een afgeleid oordeel worden gegeven van de vermoedelijke kwaliteit op grond van de staat van de wel zichtbare, samengestelde en verband houdende bouwonderdelen.
  12. Opdrachtgever heeft de plicht om de inhoud van de door DRTI opgestelde Rapportages en verstrekte adviezen na ontvangst te controleren op juistheid en volledigheid en binnen veertien dagen na dagtekening wijzigingen en/of aanmerkingen aan DRTI door te geven. Tenzij binnen de gestelde veertien dagen wijzigingen en/of aanmerkingen door Opdrachtgever aan DRTI kenbaar zijn gemaakt, wordt Opdrachtgever geacht onvoorwaardelijk akkoord te gaan met de uitgevoerde inspectie, opgestelde Rapportages en verstrekte adviezen. DRTI heeft het recht zich te vergewissen van de juistheid van wijzigingen en/of aanmerkingen van Opdrachtgever, bij gebreke waarvan de Opdrachtgever geen enkel recht kan doen gelden.
  13. De geldigheidsduur van een rapport bedraagt zes maanden, tenzij nadrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

ARTIKEL 4 – SPECIFIEKE BEPALINGEN OVER ENERGIELABELS

  1. Bij het uitvoeren van de opdracht tot het leveren van een energielabel worden door DRTI de ten tijde van de uitvoering van de opdracht geldende wet- en regelgeving gevolgd.
  2. Opdrachtgever is bekend met het feit dat de monitoringsgegevens van de door DRTI te onderzoeken onroerende zaak in verband met het energielabel aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden verstrekt ten behoeve van monitoring. De gegevens van het energielabel worden door de RVO gepubliceerd en zijn dus openbaar inzichtelijk.
  3. Het is mogelijk dat er in het kader van een afgegeven energielabel een controleonderzoek plaatsvindt. Indien Opdrachtgever hiervoor geen toegang tot de onroerende zaak verleent, dan leidt dit tot verwijdering van het energieprestatierapport uit het landelijke gegevensbestand van geregistreerde energierapporten.
  4. Bij het bepalen van de isolatiewaarden van constructies in het kader van het energielabel, wordt uitgegaan van de isolatiewaarden ten tijde van het bouwjaar van de onroerende zaak. Het staat Opdrachtgever vrij om bewijs te leveren van het feit dat er in het betreffende geval sprake is van een betere isolatiewaarde dan uit het bouwjaar van de onroerende zaak volgt. Het hiervoor benodigde bewijs zal moeten worden verstrekt in de vorm die DRTI zal aangeven. DRTI volgt hierbij steeds de wet- en regelgeving die ten tijde van de uitvoering van de opdracht gelden. Voormelde informatie dient tijdig en in elk geval voor de opname te worden verstrekt. Bij het ontbreken van documentatie kan er geen betere isolatiewaarde worden aangenomen, zelfs indien het voor Opdrachtgever evident is dat er een betere isolatiewaarde aanwezig is. Opdrachtnemer heeft hier geen invloed op, maar dit is de regelgeving waaraan de Opdrachtnemer dient te voldoen. Indien er geen verdere documentatie is aangeleverd voor bijvoorbeeld het dak/ gevel/ vloer, dan kan dit dus een significante negatieve impact hebben op het energielabel. Derhalve is het van belang dat de relevante informatie/ documentatie tijdig wordt aangeleverd.

ARTIKEL 5 – PRIJZEN

  1. Voor standaarddiensten zoals op de site www.drti.nl (en daar aan gekoppelde sites) vermeld, gelden de daar genoemde prijzen en condities. Hier wordt geen aparte offerte voor uitgebracht.
  2. De opgegeven prijzen zijn gebaseerd op prijzen, lonen en heffingen op het tijdstip van de aanbieding van de offerte.
  3. Opdrachtgever heeft de mogelijkheid om, op werkdagen, de opdracht tot uiterlijk 48 uur vóór de afspraak tot inspectie kosteloos te annuleren. Bij annulering binnen 48 uur van de geplande afspraak is Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen tarief of zal dit in overleg bepaald worden.
  4. Kosten van gewenste aanvullingen en/of wijzigingen na het tot stand komen van de Overeenkomst door Opdrachtgever zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
  5. Opdrachtgever krijgt altijd de actuele totaal prijs van de opdracht bevestigd. Actuele prijzen en meerprijzen bij grotere of afwijkende objecten zijn terug te vinden op de website van DRTI.

ARTIKEL 6 – DIVERSEN

  1. Het halen en brengen van sleutels zal slechts geschieden in uiterste noodzaak en uitsluitend op voorafgaand verzoek van de Opdrachtgever en/of zijn vertegenwoordiger en mits dit geen langere reistijd dan 10 minuten vergt vanaf het object. DRTI is gerechtigd hiervoor een vooraf overeen te komen vergoeding te vragen. In onderhavige situaties zal DRTI gevrijwaard zijn tegen alle aansprakelijkheden en schaden van welke aard en ontstaan door welke oorzaak dan ook. DRTI kan van Opdrachtgever verlangen om een sleutelverklaring te ondertekenen.
  2. De in een Rapportage aangegeven kosten zijn globale ramingen van herstelkosten en/of kosten voor vervanging van de zichtbare gebreken en zijn slechts indicatief. Aan de in het rapport genoemde prijzen en bedragen kunnen geen rechten worden ontleend.

ARTIKEL 7 – BETALING

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, dienen alle betalingen, zonder enige korting, opschorting of verrekening, binnen 14 dagen na factuurdatum op een door DRTI aan te wijzen bankrekening te geschieden.
  2. Pas na voldoening van de factuur ontvangt Opdrachtgever de Rapportage/het Energielabel en wel binnen de daartoe met Opdrachtgever in de Overeenkomst overeengekomen termijn.
  3. Na verloop van voornoemde termijn is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
  4. Vanaf de datum dat de Opdrachtgever in verzuim is (vervaldatum van de factuur), kan door DRTI aanspraak gemaakt worden op:
    • De berekening van de wettelijke rente (of een zelf te bepalen rentepercentage) vanaf de vervaldag tot de algehele voldoening;
    • De berekening van buitengerechtelijke kosten conform ‘het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten’, zoals genoemd in artikel 6:96 lid 4 BW., met een minimum van € 40,00.

ARTIKEL 8 – EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Tot aan het tijdstip waarop Opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, blijft de eigendom van de afgegeven Rapportages bij DRTI.
  2. Het is Opdrachtgever verboden de door DRTI aan Opdrachtgever geleverde Rapportages in welke vorm dan ook aan derden ter inzage te geven of af te staan, tenzij Opdrachtgever al zijn betalingsverplichtingen binnen de gestelde termijnen is nagekomen.

ARTIKEL 9 – INTELLECTUEEL EIGENDOMSRECHT

  1. Alle auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door DRTI vervaardigde Rapportages berusten bij DRTI.
  2. DRTI heeft het recht de door DRTI vervaardigde Rapportages aan derden te verstrekken.

ARTIKEL 10 – OPZEGGING/BEËINDIGING OVEREENKOMST

  1. De tussen Opdrachtgever en DRTI gesloten Overeenkomst wordt geacht te zijn geëindigd met ingang van de datum waarop Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling aan Opdrachtgever is verleend dan wel op Opdrachtgever de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard.
  2. Indien Opdrachtgever zijn verplichtingen uit hoofde van de met DRTI gesloten
  3. DRTI heeft, indien de omstandigheden als in dit artikel aangegeven zich voortdoen, de bevoegdheid andere met Opdrachtgever lopende Overeenkomsten, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden en vergoeding van schade en rente te vorderen.
  4. In geval een Opdrachtgever die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf de Overeenkomst opzegt, is die Opdrachtgever, onverminderd de door Opdrachtnemer reeds gemaakte kosten verschuldigd. Deze kosten bedragen € 199,00 (inclusief btw).
  5. In geval een Opdrachtgever die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf de Overeenkomst wenst te annuleren, dan kan dat slechts voor zover de Werkzaamheden nog niet zijn aangevangen en tegen vergoeding van een bedrag van € 199,00 (exclusief btw).
  6. In geval de Werkzaamheden door omstandigheden in de risicosfeer van de Opdrachtgever niet op de overeengekomen dag kunnen worden uitgevoerd is Opdrachtgever volledige betaling van de overeengekomen prijs verschuldigd. In geval Opdrachtgever vervolgens opnieuw opdracht verstrekt voor het uitvoeren van Werkzaamheden, dan zal op de totaalprijs van die nieuwe opdracht met € 100,00 in mindering worden gebracht.

ARTIKEL 11 – OVERMACHT

  1. In geval de uitvoering van de Overeenkomst of opdracht door een niet toerekenbare tekortkoming niet mogelijk is en de daaruit voortvloeiende vertraging voorzienbaar langer dan één week zal duren, dan zal ieder der Partijen na onderling overleg de Overeenkomst kunnen beëindigen zonder aan de ander enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.

ARTIKEL 12 – KLACHTEN EN AANSPRAKELIJKHEIDSSTELLINGEN

  1. Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid is de aansprakelijkheid van DRTI jegens Opdrachtgever voor schade, direct of indirect, op welke wijze dan ook geleden, ten gevolge van het niet dan wel niet tijdig dan wel het onbehoorlijk uitvoeren van de tussen Partijen gesloten Overeenkomst door DRTI of door haar in het kader daarvan ingeschakelde derden beperkt tot het bedrag dat daadwerkelijk door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van DRTI zal worden uitgekeerd. Iedere andere vorm van schadevergoeding, zoals gevolgschade, indirecte schade, schade wegens gederfde winst of vertragingsschade is uitgesloten. Wanneer is vastgesteld dat een schadevergoeding voor rekening van DRTI komt, geldt voor Opdrachtgever een eigen risico van € 500,00.
  2. Opdrachtgever dient klachten jegens DRTI met betrekking tot de uitvoering van zijn opdracht en/of aansprakelijkheidstelling voor schade binnen uiterlijk 14 dagen na de uitvoering van de opdracht, dan wel binnen 14 dagen nadat de tekortkoming of schade redelijkerwijs door Opdrachtgever had kunnen worden geconstateerd, schriftelijk en gedetailleerd bij DRTI te hebben gemeld. In ieder geval geldt een vervaltermijn van twaalf maanden na het afronden van de inspectie of het uitbrengen van de Rapportage door DRTI.
  3. Klachten of aansprakelijkheidstellingen worden uitsluitend in behandeling genomen indien Opdrachtgever tijdig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Het indienen van klachten ontslaat Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichtingen jegens DRTI.
  4. Het in behandeling nemen van een klacht of aansprakelijkheidstelling impliceert geen erkenning van tekortkoming, gebrek of schade dan wel aansprakelijkheid in welke vorm of door welke oorzaak dan ook.
  5. Klachten inzake facturen van DRTI dienen zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 2 weken na factuurdatum door DRTI te zijn ontvangen.
  6. Indien DRTI aansprakelijk is voor de schade, heeft DRTI het recht om de schade op eigen kosten te (doen) beperken, ongedaan te (doen) maken dan wel te (doen) herstellen. Opdrachtgever is verplicht alle hiertoe benodigde medewerking te verlenen. Indien Opdrachtgever tot herstel is overgegaan zonder dat DRTI hierover vooraf schriftelijk is geïnformeerd of DRTI de gelegenheid heeft geboden om het gebrek nader te inspecteren, dan verbeurt Opdrachtgever hiermee het recht op herinspectie en/of enige schadevergoeding.
  7. Opdrachtgever vrijwaart DRTI voor alle schade die DRTI mocht lijden als gevolg van aanspraken van derden tot schadevergoeding, indien deze schade ontstaan is door ondeskundig gebruik en/of ondeskundige toepassing en/of het niet handelen conform instructies van de in de Rapportage genoemde adviezen.
  8. Indien er sprake is van een bouwtechnische keuring, worden in de Rapportages, met inachtneming van artikel 3 van deze algemene voorwaarden, alleen zichtbare gebreken gemeld. DRTI is derhalve niet aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het niet vermelden van gebreken, noch voor gebreken waarbij is aangegeven dat herstelwerkzaamheden verricht moeten worden of een nader specialistisch onderzoek gewenst of noodzakelijk is.
  9. DRTI is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van het onjuist opgeven van omstandigheden, schade ten gevolge van wettelijke regelingen of andere voorschriften door de overheid vastgesteld en schade ten gevolge van optrekkend of doorslaand vocht.
  10. DRTI is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan als gevolg van door derden aan DRTI verstrekte informatie die DRTI vervolgens in haar Rapportages heeft opgenomen. DRTI zal in de Rapportages ook expliciet aangeven welke informatie door derden is verstrekt.
  11. DRTI is niet aansprakelijk voor zaken die DRTI niet geïnspecteerd heeft en waarvan DRTI in de Rapportage heeft vermeld dat deze niet zijn geïnspecteerd onder schriftelijke vermelding van de reden waarom dit achterwege is gebleven.
  12. DRTI is niet aansprakelijk voor schade die verband houdt met, of het gevolg zijn van, asbest of asbesthoudende toepassingen, ongeacht of die asbest vrijgekomen is, of deel uitmaakt van opstallen of materialen.
  13. De RvO is verantwoordelijk voor de uitkomst van het Energielabel. De Opdrachtnemer kan hiervoor nooit aansprakelijk worden gesteld.
  14. Partijen zullen zich ten opzichte van elkaar gedragen als redelijk schuldenaar en schuldeiser als bedoeld in artikel 6:2 en 6:248 BW.

ARTIKEL 13 – VERVALTERMIJN

  1. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 en 13 is Opdrachtgever gehouden om toerekenbare tekortkomingen van DRTI onverwijld schriftelijk aan DRTI mee te delen.
  2. Opdrachtgever is verplicht om de aanspraken binnen één jaar na deze ingebrekestelling (dan wel binnen één jaar nadat de ingebrekestelling had behoren te worden gedaan) in rechte geldend te maken, bij gebreke waarvan het vorderingsrecht komt te vervallen.

ARTIKEL 14 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

  1. Op alle door DRTI te sluiten Overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
  2. DRTI is aangesloten bij de branche organisatie voor bouwkundige inspecteurs. Zie voor meer informatie www.branche-bbi.nl
  3. Klachten en geschillen tussen DRTI en Opdrachtgever zullen in voorkomende gevallen aan de branche organisatie worden voorgelegd ter beoordeling.
  4. Indien krachtens gerechtelijke uitspraak één of meerdere artikelen van deze voorwaarden worden vernietigd of anderszins buiten toepassing worden verklaard, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Partijen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen op te nemen, welke de nietige/vernietigde zullen vervangen.
  5. In geval sprake is van strijdigheden tussen deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst dan prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
  6. Voorrang van CR 2013 bij geschillen waarbij de verzekering dient te worden aangesproken:
    • Voorrang van CR 2013 In het geval van een geschil of conflict tussen de bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bepalingen van de Consumenten Regeling (CR 2013), zullen de bepalingen van CR 2013 voorrang hebben en als leidend worden beschouwd (zie einde van deze Algemene Voorwaarden)
    • Conflictresolutie Bij enig geschil voortvloeiend uit of in verband met de uitvoering van onze diensten, zullen de betrokken partijen allereerst trachten het geschil in der minne te schikken. Indien een minnelijke schikking niet mogelijk is, zal het geschil worden beslecht overeenkomstig de bepalingen van CR 2013.
    • Kennisgeving De opdrachtgever wordt hierbij geïnformeerd dat, in geval van een geschil, zij zich kunnen beroepen op de bepalingen van CR 2013. Onze onderneming zal te allen tijde de naleving van CR 2013 waarborgen in geval van een conflict. Juridische Raadpleging Wij raden de opdrachtgever aan om, indien er vragen of onduidelijkheden zijn over de toepassing van deze voorwaarden en CR 2013, juridisch advies in te winnen om een volledig begrip van hun rechten en verplichtingen te waarborgen.
    • In de Algemene Voorwaarden van de CR 2013 kan “architect” gelezen worden als “inspecteur/adviseur”.
  7. Op de Overeenkomst tussen DRTI en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. In alle geschillen waar de gewone rechter bevoegd is en deze forumkeuze rechtsgeldig kan worden gemaakt, zullen deze geschillen worden beslecht door rechtbank Utrecht.